Csapatfejlesztés
Mikor beszélhetünk egy hatékony, fejlődőképes csapatról?

Munkatársaink, beosztottaink képesek bízni egymásban, felelősséget vállalni viselkedésükért és munkájukért?
Esetleges kudarcok esetén maga a hibát vétő kolléga az aki jelzi, hogy valami félre sikerült? Vagy kis idő elteltével a probléma okozta következmények csak úgy "kiesnek" a szekrényből?
Munkatársainknak bízniuk kell egymásban és a szervezeten belül minden egyes személynek integritást kell tanusítania.
Ehhez a vezetői szerepben lévőknek tudniuk kell, hogy a kollégák mennyire érzik magukat biztonságban. Egy jól működő csapatban a vezetők és a kollégák is birtokában vannak azoknak a technikáknak, amikkel egy felmerülő konfliktust vagy problémát gyorsan és hatékonyan meg tudnak oldani.
Sokszor találkozhatunk azzal a problémával, hogy elegendően vagyunk egy csapatban, a szaktudás is megfelelőnek mondható. A vezetők is legjobb tudásuk szerint szervezik a folyamatokat. Mégis úgy érezhetjük, hogy sem egyénileg, sem csapatszinten nem tudunk fejlődni. Mi lehet az oka?
Sosem egyszerű megtalálni egy adott munkakörre és a csapatba is illeszkedő munkatársat. De vajon tudjuk, hogy pontosan kit is keresünk? Tisztában vagyunk vele, hogy a csapatmunka fejlesztéséhez és a feladat elvégzéséhez milyen emberi tulajdonságokra és kvalitásokra van szüksége a jelenlegi kollégáknak és az elképzelt jelöltnek?


Nem elég, ha a munkatársaink elégségesen ellátják a rájuk osztott feladatokat, ha közben nem illeszkednek a cég kultúrájába, nem képesek az általunk vallott értékeket képviselni.
Gyakori probléma, hogy egy munkatárs a munkája elvégzésén túl nem tesz hozzá semmit a cég fejlődéséhez. Rosszabb esetben még hátráltatja is.
A csapatba jól integrált és kellően csapatorientált munkatárs képes a saját és csapata munkáját is objektíven szemlélni. Felelősségének tudatában a mindennapi problémákat kezeli és a folyamatokat proaktív módon fejleszti.
Mik lehetnek a hátráltatás okai?
- Nem osztja vagy egyáltalán nem is ismeri a cégen keresztül képviselt nézeteinket. Saját értékrendjét előrébb valónak tartja.
- Nem érzi magáénak a cég jövőjét. Csak "átutazóként" van jelen vagy saját céljait fontosabbnak tartja.
- Nem képes a csapattagokkal jó kapcsolatot ápolni. Rosszabb esetben, inkább csak rombolja a csapat összetartását.
- A csapattagok nem tudnak egymással kommunikálni. Mindenki csak a saját normái szerint kommunikál a kollégákkal, mert nincs egységes, céges kommunikációs kultúra meghatározva. A csapattagok nem tudják bizonyos helyzetekben milyen kommunikációs stratégiával tudnak célt érni vagy a legkevesebb hátráltatást okozni egymásnak.
Ez csak pár példa a lehetséges okok közül, azonban a végeredmény ugyanaz. Egy olyan munkatársat foglalkoztatunk, aki nem tudja vagy nem akarja az általunk kitűzött célt szolgálni. Célunk, hogy munkatársaink képesek legyenek felelősséget vállalni a cég értékeiért, a csapat építéséért és saját munkafolyamataik fejlesztéséért.
Amennyiben a fentiek alapján csapatára ismert és gondolkodás nélkül fel tud sorolni pár nevet, akikre illik a leírás, akkor érdemes a problémával foglalkozni.
Ha gondolkozott már azokon:
- mi tesz egy céges kultúrát maradandóvá?
- milyen emberekre lenne szükség a csapat építéséhez?
- mikor kell már NEM-et mondani egy helytelen munkahelyi magatartásra vagy viselkedésre?,
de még nem tette meg az első lépéseket, hogy ezen változtasson, akkor itt az ideje, hogy elkezdje a cége és a csapata érdekeit szolgálni.
Nem érdemes sokáig megfeledkezni erről a problémáról, mert a megfelelő csapatfelépítés és kivitelezés nélkül az idő és a hátráltató folyamatok is csak Ön és cége fejlődése ellen dolgoznak.