A fejlődés mértékegysége
2022.11.21
- Honnan indulunk és hova tartunk? - 2. rész -
Az előző részben a fejlődés egyik alapkövének fontosságát és megvalósításának módját jártuk végig, ami a cég alap értékeit és a dolgozók viselkedési normáit foglalja magába. Ez a céges kultúra. A mostani fejezetben a gazdasági fejlesztés első lépésein fogunk végigmenni.
Egyértelműen kijelenthető, hogy minden vállalkozásban aktívan részt vállaló szereplőnek elengedhetetlen feladata a gazdasági oldal szem előtt tartása. A kisállatgyógyászatban a gyógyítás és a társállatok minél hamarabbi ellátása, sürgősségtől függetlenül, egyes esetekben a dolgozók szemében felülírja a gazdaságilag profitorientált működést. Ezért már az elején a következő megközelítést javaslom. Egy rendelő esetében a bevétel ugyanolyan jelentőséggel bír mint egy autónak az üzemanyag. Nem azért van autónk, hogy minél több üzemanyagot vásárolhassunk. Azért van szükség az üzemanyagra, hogy minél messzebbre jussunk. Így a cég esetében is a bevétel, mint üzemanyag, a gyorsabb, biztosabb és hosszútávú haladást biztosítja.A kultúrához hasonlóan a gazdasági tervezés és fejlesztés során is alapkövetelmény, hogy mielőtt a jövőbe tekintenénk és elkezdenénk tervezni, tisztázzuk, hogy hol vagyunk most. Ezt követően van csak értelme a célt kitűzni és felmérni, hogy mekkora a távolság a két állapot között. Ez egyszerűnek hangzik azonban közel sem ennyire egyértelmű. A bevételek és költségek számításával bőven csak a lehetőségeink felszínét kapargatjuk.
Egy rendelő méretétől és működési formájától függetlenül rengeteg lehetőség áll rendelkezésünkre. Jelenlegi helyzetünket, a kitűzött részcélokat és végcélt is számos módszerrel tudjuk meghatározni majd ellenőrizni. A mai világban az informatika és az elérhető szoftverek egy része lehetővé teszik, hogy végtelen mennyiségű adatot rögzítsünk működésünkről és azokat a saját elemzési céljainknak megfelelően alakítsuk. Azonban itt jelenik meg legtöbbször az első körben kihagyott lehetőség. Az adatok önmagukban rögzítve nem nyújtanak semmilyen előnyt vagy plusz információt. A historikus adatok amennyire a segítségünkre lehetnek, annyira hátráltathatnak és terelhetnek minket tévútra az információ megfelelő rendszerezése nélkül.
Az, hogy milyen irányba indulunk, lehet abszolút egyedileg meghatározott vagy támaszkodhatunk az ágazatban jellemző és elérhető benchmarking adatokra. Személy szerint a kötelező pénzügyi számítások eredményeinek elemzésén felül javaslom a működés gazdasági oldalának specifikus mérését is KPI-ok (key performance indicator) meghatározásával és folyamatos monitorozásával. A KPI-ok használatának spektruma lehetővé teszi, hogy általános és célirányos fejlesztések során is kifejezetten azt mérjük ami számunkra és ügyfeleinknek értéket hordoz. Megmutathatják működésünk eredményességének fokát, magunkhoz és másokhoz képest. Ezen felül az általunk meghatározott protokollok és standardok jelzőszámaiként is használhatjuk. Továbbá a cégen belül, közös nevezőre hozva, összehasonlíthatóvá teszik a dolgozókat és a bevételhez, illetve a költségek fedezéséhez való hozzájárulásukat.
Pár leggyakrabban havi kimutatáshoz használt KPI, amik ágazat specifikusan adnak visszajelzést működésünk eredményességéről:átlagos pácienssel töltött idő / hónapkezelésből származó átlagos bevétel / hónap orvosok által termelt, kezelésekből származó bevétel / hónapegy dolgozóra jutó bevétel / hónap kontroll időpontok a teljes kezelések számához képest / hónap.A fentieken felül számos olyan lehetőség áll rendelkezésünkre, amik a praxisvezetést támogató szoftverek adatrögzítésének módjától függően, lehetővé teszik számunkra, hogy azt mérjük, ami igazán fontos. A hosszútávú működésünkkel kapcsolatban valóban fontos információval szolgálnak és ügyfeleink elégedettségét is számszerűsítve tudjuk folyamatosan nyomon követni:átlagos élettartamérték / páciensátlagos kezelések száma / páciens / évúj páciensek / hónapaktív páciensek / évidőpontos foglalások aránya / hónapátlagos várakozási idő / időpontra érkező páciens.A felsorolt mérőszámok csak alapvető visszajelzésre adnak lehetőséget és a visszajelző funkcióval még mindig csak a múltról tudunk adatokat elemezni és azok alakulását megfigyelni. A professzionális praxismenedzsment egy adott cégre, a meghatározott céloknak megfelelően alakítja ki a megfelelő KPI-ok sorát. A különböző mutatószámok között meglévő korrelációk megértése és az összefüggésekből következő problémamegoldó cselekvések nyújtanak lehetőség az eredmények javításához. Egy orvosi vizsgálat alapján felállított diagnózishoz és azt követő kezeléshez hasonlóan egy rendelő működésében is léteznek speciális indikátor számok, és azok közötti összefüggések, melyek alapján a napi folyamatokban és a működés javításában megkezdhető az oki terápia.