A praxismenedzsment szerepe
- A nyugodt döntéshozás receptje -
Végeláthatatlan feladatok, rengeteg papírmunka, túl sok munkatárs, folyamatosan felbukkanó problémák, idegesen várakozó gazdik és még el sem kezdtük a napot. Nagy általánosságban ez jellemzi a rutinszerű, szorgos hétköznapokat. Ezt már csak tetézi, hogy a "főnök ideges, mert SZERINTE már megint elrontottunk valamit" és hasonló megjegyzések kellőképpen pszichésen előfeszítik a kollégákat, mielőtt még rátérnének a napi feladatokra, hogy kiszolgálják és ellássák azokat, akikről az egész munka valójában szól.
Gondoljuk együtt végig, hogy mitől lesz egy cég működése kiegyensúlyozott és kiszámítható. Fordítsuk meg egy pillanatra a nézőpontunkat és most ne visszafelé nézzünk és a feladatokat kergessük, hogy mit kellett volna már megcsinálni vagy milyen hibát kell helyrehozni, hanem próbáljunk meg a jövő felé tekinteni: Mit kell most előkészítenem, amire holnap szükségünk lesz? Mire kell most egy protokollt megalkotni, hogy egy esetleges későbbi hibát megelőzzünk? Kire tudok feladatot delegálni? A munkatársak megfelelő irányba haladnak, hogy elérjük a féléves célunkat? Itt van már az ideje, hogy elkezdjük a jövő évet tervezni? És így tovább...
Az elején fontos leszögezni, hogy a praxismenedzsmentnek nem célja és feladata beleszólni az orvoslásba és annak módjába, inkább a háttér ország biztosítása, a munkafeladatok kereteinek és szabályainak meghatározása és a zökkenőmentes működés támogatása a feladata. Egy hasonlattal élve, egy rendelő élete olyan mint az artista aki a kötélen sétál. Ha biztosítatlanul, háló nélkül kell végigmennie, sokkal lassabban fog haladni és folyamatosan attól fog félni, hogy egy kis hiba és a séta végzetes is lehet. Ezzel szemben, ha megfelelő és előre felkészített hálót, esetünkben rendszert és támogatást biztosítunk, ahogy az artista is, csapatunk is magabiztosabban fog cselekedni.
A praxismenedzsment egyik fő célja, hogy ezt az említett rendszert, "hálót" megalkossa és támogassa a céget és annak minden munkatársát. Egyszerűsítsük le a megközelítést, és miért ne tennénk, ugyanis a saját életünket akarjuk megkönnyíteni, a rendszerünket alkotó elemeire kell bontani, amiket saját jellemzőiknek és adottságaiknak megfelelően tudunk kezelni.
Alapvetően tevékenységünket három részre kell bontani:
- munkánk során a pácienseinkre időt (-tól, -ig) szánunk
- munkánk során a vizsgálat, kezelés vagy műtéti beavatkozás típusától függően helyszínt és ott elérhető eszközöket, készleteket biztosítunk
- munkánk során a megfelelő időben és helyszínen biztosítjuk a feladathoz kellően képzett emberi erőforrásainkat
Leegyszerűsítve, ezen három alkotó elem megfelelő összeállításával javítani tudjuk cégünk kapacitásainak kihasználtságát és jövedelemtermelő képességét. Zökkenőmentes napi működés érhető el, javítjuk a meglévő ügyfeleink ellátását, edukálását és lehetőséget nyitunk az új, potenciális ügyfelek minél nagyobb számú megszerzésére.
A 21. században kifejezetten igaz, hogy már nem elég egy-egy témához vagy szakmához magas szinten érteni. A jó és fejlődésre képes vezetésnek több témakörben is magas fokú jártassággal kell rendelkeznie. Fontos, hogy a megfelelő időben és helyen a megfelelő információk rendelkezésre álljanak és a vezető, továbbá a dolgozók ezek között az információk között az összefüggéseket és az esetleges korrelációkat is megértsék, hogy azzal a cég reziliens hosszútávú működését tudják támogatni.
Az információ és az az alapján felépített protokollok birtokában, bármely vállalkozás működése magas fokon szervezhetővé válik, amitől a mindennapok tervezhetőek lesznek és ezáltal a jövő kiszámítható. Egy praxismenedzser folyamatosan és hosszútávon elkötelezett a cég eredményes működtetésében.
Az elkövetkező cikksorozatban, ezen célokat és a célokhoz vezető, munkafolyamatokat rendszerező eszközöket fogom bemutatni, amik hasznos és támogató eszközei minden fejlődésre vágyó vállalkozásnak. A cég kultúrájának, missziójának meghatározásától kezdve, a kommunikációs és értékesítési stratégiákon keresztül, egészen a folyamatok lean szemléletű tervezéséig és a fenntartható gazdasági terv megvalósításáig rendelkezésre álló tudástár csak arra vár, hogy helyet kapjon és támogassa a kisállatgyógyászatban dolgozók mindennapjait.