Egy kis marketing még nem ártott meg senkinek
- A jó bornak nem kell cégér? -
Az eddigi részekben főleg a folyamatok fejlesztésével és optimalizálásával foglalkoztunk. Ez elengedhetetlen része a működésünknek. A megfelelő folyamatkialakítással úgy tudunk több profitot termelni, hogy a hatékonyságunk növelésével csökkentjük a fajlagos költségeket. Mellette elkezdjük profi szinten monitorozni a gazdasági teljesítményünket, aminek köszönhetően átfogóbb elemzést kapunk a pénzügyeinkről. Így tisztább képet kapunk arról, hogy hogyan kalkuláljuk ki az árainkat. Látjuk, hogy mennyi a költségünk és mennyi a profitunk. Összességében már kezd összeállni a rendszer. De mitől fogják még többen újra és újra a mi praxisunkat választani? Itt jön képbe a marketing. Hogy megértsük miért van rá szükség, kezdjük két megközelítéssel, amelyek új utakat fognak megnyitni előttünk.
Az első: "A jó bornak nem kell cégér". Vajon igaz ez a humán és állatgyógyászatban működő praxisokra is? Mi valóban jók vagyunk? Ha jók vagyunk, kihez képest és miben vagyunk jók? Ha jók is vagyunk, nem lehet, hogy vannak nálunk jobbak is? Fontos kérdések, amikre gyorsan gondoljuk át a választ, mert a válaszunk fogja eldönteni, hogy nem hagytunk-e figyelmen kívül pár fontos területet. A második: "A marketing a nagy cégek eszköze. Nekem megvan a bejáratott ügyfélköröm. Nem kell tennem semmit azért, hogy új páciensek térjenek be hozzám. Majd jönnek maguktól."

Legyen szó 1-2 orvosos rendelőről vagy egy kórházról, a marketinggel kapcsolatban mindenkinek van teendője. A kínált szolgáltatástól függően minden praxis típusra meghatározható egy általános szám, ami megmutatja, hogy mennyire tudjuk megtartani az ügyfeleinket és azon belül is, a célközönségünket. Ezt a számot éves ügyfélmegtartási rátának hívják. A praxis méretétől és profiljától függően kikalkulálható, hogy mennyi az aktuális ügyfélmegtartási rátánk annak tükrében, hogy mennyi ügyfelünk van most az elmúlt évekhez képest. Ebből a jelenlegi létszámból mennyien újak és mennyien visszatérő ügyfelek. Továbbá tudnunk kell, hogy a hozzánk betérők közül mennyi ügyfelet veszítettünk el.
Egy gyors számítás után meg lehet állapítani, hogy praxisunk éppen milyen állapotban van. A praxis korától és teljesítményétől függően ez lehet beinduló, növekvő, érett, stagnáló vagy hanyatló.
Ahhoz, hogy folyamatosan szinten tudjuk tartani vagy növelni az ügyfélmegtartást, elkerülhetetlen, hogy foglalkozzunk alapvető marketing feladatokkal. Ezek közé tartoznak mind az offline és online feladatok, amiknek az elvégzése segít számunkra abban, hogy kiszámítható és megbízható csatornákat tartsunk fenn az ügyfélkörünk elérésére. Továbbá, hogy ők is mindig megtaláljanak minket.
Offline kategóriába tartozik a legegyszerűbbek közül például: a névjegykártya, a mappa, amiben kiadjuk a kórlapot és a számlát, a rendelőt reklámozó plakát a szomszédos kisbolt mellett, hogy a helyiek biztosan értesüljenek arról, hogy hol találnak minket. De ide tartozik még az is, hogy az ügyfeleknek ajánljuk, hogy ha meg vannak velünk elégedve ajánljanak nyugodtan az ismerőseiknek is. A 21. században az előzőekhez hasonlóan ugyanolyan fontosak, talán már bizonyos esetekben fontosabbak is az online felületek. Kötelező, hogy könnyen átlátható, kezelhető és csalogató weboldalt tartsunk fenn. Egy ügyfeleivel jó kapcsolatot tartani akaró praxisnak ma már elengedhetetlen, hogy jelen legyen a social felületeken és ott tegyen közzé érdekes, figyelemfelkeltő, csalogató képeket és videókat. Ahhoz, hogy a tartalmaink ne csak a meglévő ügyfeleket érjék el, hanem új érdeklődőket is bevonzzanak, foglalkoznunk kell a hirdetésekkel, a pozitív és negatív kommentek kezelésével, levelezési listák kiépítésével. Ezek csak az alapok, amik már szinte minden versenytársunknál elérhetőek. Itt térjünk vissza a kiinduló ponthoz! Ha mi valóban az "a jó bor" vagyunk, mi tesz minket megkülönböztethetővé és hogyan találnak meg minket?
A potenciális ügyfelek 1000+1 forrásból kapják az információkat, amik pár másodpercnyi figyelmükért versengenek. Ezért nekünk is minden alkalmat meg kell ragadnunk, hogy aki a mi szolgáltatásunkhoz hasonlót keres, ne menjen csak azért a szomszédba, mert mi lusták voltunk a minimumot vagy annál egy picit többet teljesíteni.
Ha valaki nem ért hozzá, fejlessze a tudását! Ha nem akar vele foglalkozni, bízzon meg egy olyan embert, aki ért hozzá! A marketing egy univerzális eszköz, amit ha jól használnak, már minimális erő- és pénzbefektetéssel is látványos eredményt lehet elérni. Egy kifogást pedig mindenképpen felejtsünk el: "Igen, kéne vele foglalkozni, de...."
Ha fentikkel kapcsolatban kérdése van vagy segítségre lenne szüksége, keressen a feltüntetett elérhetőségek egyikén!